SPLATTER: Kritik af Ibn Warraq "DERFOR ER JEG IKKE MUSLIM"
Enhver, som måtte være i færd med at læse den bloddryppende bestseller Derfor er jeg ikke muslim, burde standse op et øjeblik og reflektere over følgende spørgsmål: Hvordan ville en tilsvarende ’ Derfor er jeg ikke kristen’ egentlig tage sig ud?
Én ting synes sikker: er folkemorderen Timur Lenk , som IW beretter om på siderne 348-49 i sin bog, repræsentativ for islam, så kan Adolf Hitler sagtens gå an som typisk eksponent for både kristenhed og kristendom.
Bevares: Ibn Warraq er i sin gode ret til at skrive hvad som helst om hvad som helst. Det er Bent Blüdnikow, David Gress og Lars Bonnevie selvfølgelig også. Det er bare beklageligt, at de tre anmeldere ved at rose IW’s bog til skyerne har promoveret den til bestsellerstatus.
For IW’s skrift har intet med seriøs historieskrivning at gøre.
Det skyldes, at IW koger historiens kompleksitet (læs: samspillet af geografiske, økonomiske, sociale, etniske og religiøse forhold) ned til den fra underholdningsindustrien velkendte reduktive formel om kampen mellem den Gode og den Virkelig Onde.
In casu: det rationalistiske og højt civiliserede Vesten kontra den barbariske islam.
For at gennemføre denne operation betjener IW sig af en stor citatmasse, hvor kilderne kasseres og godtages alt efter om de passer ind i hans stort anlagte forsimplingsprojekt.
Facit bliver en bog, der består af himmelråbende generaliseringer ( idet forholdene i Iran, Sudan, Pakistan og Saudi Arabien fremstilles som typiske for hele den islamiske verden) samt bygger på manipulerende postulater, der kolporteres via fortielser, kvarte sandheder og ikke så få selvmodsigelser.
Det turde være indlysende, at IW’s historieskrivning udmønter sig i en fagligt set ulødig bog. Derudover er hans koncept problematisk af to grunde.
For det første, fordi dens dæmoniserende misinformation kunne inspirere letsindige beslutningstagere til den type arrogant adfærd, de gamle grækere kaldte for hybris.
For det andet, fordi den bygger på intellektuel vold. Hermed hentyder jeg til den præventive intimidering, som IW benytter sig af, når han stempler sine modstandere som ’islamapologeter’. Da begrebet ’islamapologet’ har et skiftende indhold, som IW bestemmer enevældigt fra gang til gang, kommer den selvbestaltede anti-dogmatiker Ibn Warraq pudsigt nok til at minde om Oktoberrevolutionens folkekommissærer, der i folkets navn udpegede folkefjenderne med henblik på eventuel genopdragelse, m.v.
Det er via denne meningsterror at IW genfremsætter Ernest Renans tese om, at islams kultur i perioden 800-1100 skulle være opstået på trods af islam. Hvor forvrøvlet påstanden er, kan man forvisse sig om ved at nærlæse Renans tendentiøse svada på siderne 403-04 i IW’s bog. Den bygger på den absurde ligning kristendom = Inkvisitionen.
Lige så absurd er ligningen islam = islamisk fundamentalisme, som danner den hårde sokkel i IW’s postulat om, at Khomeini skulle være typisk for den islamiske tradition
En af Europas førende islamforskere, italieneren Renzo Guolo har med rette påpeget, at Khomeini var en moderne folkeforfører, som misbrugte religionen i ideologiens tjeneste, og at Rushdie-sagen set i denne kontekst ikke var andet end et makabert mediestunt, hvormed ayatollahen angreb både Vesten og den moderate islam.
At fremstille Rushdie-affæren og den afskyelige fanatisme, som fulgte i kølvandet på den, som typiske for islam, er derfor manipulation af den groveste slags.
I Derfor er jeg ikke muslim lykkes manipulationen takket være en øredøvende fortielse. IW undlader at fortælle, at den egyptiske forfatter Naguib Mahfouz tilbage i 1959 udgav en parodi på jødedom, kristendom og islam. Parodien, som i engelsk oversættelse hedder ’Children of Gebelawi’, udkom som føljeton i det ansete egyptiske dagblad Al Ahram. At parodien vakte præsteskabets og de konservative kredses harme er næppe underligt, men det er også et faktum, at Al Ahram bragte hele føljetonen uden at forfatteren led nogen overlast. Tværtimod kunne Naguib Mahfouz uforstyrret fortsætte den imponerende forfattervirksomhed, der i 1988 indbragte ham Nobelprisen i litteratur.
Hvor den fortrængte Mahfouz-sag er ét eksempel på IW’s mange fortielser, er hans omtale af den egyptiske forfatter Taha Husayn typisk for IW’s hyppige brug af kvarte sandheder.
Om Taha Husayn kan vi på s. 31 læse, at han på grund af sin alvorlige kritik af Egyptens forældede traditioner, ’ blev tvunget til at trække sig tilbage fra offentlige poster ’. Hvilket er ganske rigtigt, men bliver til en kvart sandhed, idet vi ikke får at vide, at Taha Husayn siden hen blev rektor ved Alexandria Universitet samt Egyptens undervisningsminister i perioden 1950-52.
Hvad endelig IW’s mange selvmodsigelser angår, må jeg af pladshensyn nøjes med kun at nævne én.
På s. 254 karakteriseres den islamiske lov som irrationel. På side 255 står der imidlertid, at samme lov blev skabt gennem en rationel fortolkningsproces.
Velbekomme!
Bragt i Weekendavisen 19/5/2004
|