KRITIK AF "Islamister og naivister" Det er en ret bemærkelsesværdig PR-virksomhed,Karen Jespersen og Ralf Pittelkow har igangsat til fordel for deres bog "Islamister og naivister - et anklageskrift". Søndag 5/11/06 var det Karen Jespersen, der talte sig varm om bogens meritter i radioprogrammet Café Hack, den efterfølgende søndag, var det Ralf Pittelkow, der optrådte i samme ærinde i DR2s "Klement Kontra".
Det værste er imidlertid, at bogens rabiate frihedssyn truer netop den sammenhængskraft, som ellers er Jespersens og Pittelkows kæphest.
Af en ganske enkel årsag:hvis den gjorde det, ville præsident Bush være verdens største naivist. Som alle vil huske, tøvede han længe med at komme sin betrængte ven Fogh til hjælp. Hans tilbageholdenhed kan kun forklares på én måde. Muhammedtegningerne var en fornærmelse mod de mange islamiske lande, der støtter USA i kampen mod terrorismen. Af samme grund var Foghs manglende afstandtagen fra Jyllands-Postens tegninger en udenrigspolitisk bommert, der vil plette hans eftermæle.
De moderate muslimer bliver hjulpet af, at den danske retsstat beskytter dem på to fronter: - mod danske ekstremister, der sætter en ære i at beskrive alt islamisk som pest og fascisme -mod fanatiske islamister, der sætter lighedstegn mellem islam og deres eget snerpede og kvindefjendske bigotteri. En stærk retsstat er nemlig det bedste bolværk mod islamismen og andre totalitære trusler samt det bedste forsvar for ytringsfriheden og demokratiet. De to forfattere er splittet mellem hensynet til friheden og hensynet til retsstaten. Ytringsfriheden må ifølge dem også rumme retten til at håne og krænke. Men dette frihedssyn vil i sin yderste konsekvens føre til, at vi alle går rundt og håner hinanden med det totale anarki som følge. I Grundlovens paragraf 77 står der:"Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene." Der er altså ikke tale om nogen håne-og krænkeret. Der er derimod tale om, at ytringsfriheden bør udøves inden for lovens rammer. Men lovens rammer bestemmes af den gældende retspraksis, som igen påvirkes af borgernes rets-og ansvarsfølelse.Det er altså borgernes rets-og ansvarsfølelse, som i sidste instans forhindrer, at ytringsfriheden udarter til smæderier og hån eller i værste fald til verbal vold. 30.november 2006 |